Allt för sjön 2014

>>Mässa med blandad konfekt<<

180 knop eller 6 knop?

Kanske en tur i 180 knop…..

Zuperman ”Man of Steel” heter den här kattan med tillhörande dragbil och trailer i matchande motivlack. Båten mäter 50 fot och drivs fram i nära 180 knop med hjälp av två helikoptermotorer på vardera  1.280 hk och Arnesondrev.  Dragbilen är en Peterbilt 379 med Caterpillarmotor på drygt 680 hk.  

Zuperman 2 DSC_3598

Ekipaget har en längd på 26 meter, och för att det ska gå att köra på vanliga vägar måste den breda kattan ligga snett på trailern. Notera de två gigantiska avgasrören från helikoptermotorerna. Mer info: tel 076 – 884 74 57.

…. eller räcker det med 6 knop?

Om du klarar dig att färdas något långsammare på sjön än med Zuperman kanske en snipa som matchar ca 6 knop kan vara modellen. På årets båtmässa hade en särskild avdelning  vikt för snipor i trä.

Om du nöjer dig med att färdas något långsammare på sjön än med Zuperman, kanske en snipa som matchar ca 6 knop kan vara modellen. På årets båtmässa Allt för sjön på Stockholmsmässan i Älvsjö hade en särskild avdelning vikts för snipor i trä. Där fanns även några moderna snipor i plast, försedda med elmotor.

Text och foto: Lars Erik Mannberg

>>Försiktig optimism<<

På Allt för sjön 2014 samsades ytterligheter som värstingkatamaranen och snipan på bilderna ovan. Men det fanns mycket däremellan att titta på och drömma om. Man kunde ana en försiktig optimism hos branschfolket – ”Är det kanske i år det ska vända på båtmarknaden?”.

I pressmaterialet inför mässan skrev man så här:

”Båtsäsongen är här. Imorgon, lördagen den 1 mars, öppnar Nordens största båtmässa, Allt för Sjön, på Stockholmsmässan. Mycket tyder på att de senaste årens svacka är över. Positiva signaler kommer från både båtorganisationerna och båttillverkarna.

I år är utställarna fler, de fyller två hallar och lite till. Båttillverkarna vågar åter satsa. Nästan 500 utställare medverkar på mässan och där är inte mindre än 40 båtpremiärer, en del till och med världspremiärer.

Det låter bra med 500 utställare, men då ska man inte förledas att tro att allt är båtar eller regelrätta båttillbehör. Det verkar som om mässledningen gjort vad man kunnat för att fylla ut de två hallar som utnyttjades. Precis som förra året var storbåtsmässan hopslagen med Allt för sjön, och det fanns en stor monter med bilar. Fyrhjulingar och andra mera udda fordon kunde också ses bland båtarna.  I tillbehörshallen fick man en känsla av att kläder, skor och magiska båtprylar tagit en stor del av utrymmet.

Men OK, även kläder behövs till sjöss. Men som gammal båtfantast är det båtar och ”hårda” tillbehör jag prioriterar. Här följer en bildkavalkad över en del av det jag fastnade för:

>>Aluminiumtrenden fortsätter<<

Anytech, Alukin, Arronet, Marell, Buster, Brizo, Faster, Master, Linder, Nydam, XO, Yamarin, Tracker, Silver, Viggo, Ockelbo…ja, det finns säkert fler företag som har aluminiumbåtar i programmet. Särskilt på ostkusten är båtar i aluminium populära, och det gäller allt från små roddbåtar för fisketurer till lyxbåtar i flermiljonklass.

Viggo 1 DSC_3614

Viggo X8 är en helt ny aluminiumbåt som tillverkas av Öregrundsvarvet i norra Roslagen. Byggd för att klara dagens stora motorer. Goda sjöegenskaper även i höga farter.  Med 350 hk gör den drygt 55 knop.

Viggo 2 DSC_3612

Viggo X8 är konstruerad av Håkan Petterson, med 30 års erfarenhet av aluminiumbåtar. Mått: 8,20 x 2,30, bottenvinkel 24 grader, vikt från 1.600 kg, motorstyrka 250-350 hk. Pris från 890.000 med 250 hk. Info: www.viggoboats.se

******

Marell 3 DSC_3665

Marell 1 DSC_3668

Marell 650 heter denna smäckra skapelse. Kommer också från ”aluminiumbåtsklustret”, norra Roslagen, närmare bestämt Östhammar.

Marell 2 DSC_3666

Marell 650 sägs vara bränslesnål och byggd för att klara hårda väderförhållanden. Mått: 6,80 x 2,30 m, vikt utan motor 680 kg, rek. motorstorlek 100-200 hk. Pris från 440.000. Info: www.marellboats.se

******

Ta med fyrhjulingen ombord

Alukin ramp 2 DSC_3670

Alukin ramp 1 DSC_3672

Alukin Cabin Work är en utveckling av den öppna modellen med klaff, som lanserades i höstas. tack vare klaffen är det enkelt att lasta varor av olika slag, eller som här, köra ombord fyrhjulingen. Perfekt även för rullstolsburna. Tillverkas av Marinteknik i Norrtälje.  Pris från 682.000 med 150 hk. Info: www.alukin.se

******

Faster ramp 3 DSC_3619

Faster ramp 2 DSC_3621

Faster 635 CC är en styrpulpetbåt med fällbar klaff i fören. Trots att det är en förhållandevis liten båt, ryms ändå en fyrhjuling på fördäck. Mått. 6,35 x 2,35 m, vikt 835 kg, motorstorlek 114-150 hk. Pris från 324.000. Info: www.jobsmarin.se

******

Nydam 450 Alu DSC_3679

Det danska företaget Nydam letar efter en representant för märket i Sverige. har både plast- och aluminiumbåtar i sortimentet. Info: www.nydam-boats.dk

******

XO DSC_3617

XO 270 RS Front Cabin är flaggskeppet i XO-flottan. Har försetts med en ruff i fören med sovplats för två vuxna. Målgruppen är personer som vill ta sig fram snabbt, men ändå komfortabelt i alla väder, med möjlighet att övernatta. Pentry, kylskåp och tryckvatten och toa finns som tillbehör. Mått: 8,6  x 2,6 m, djup: 0,95 m, vikt med motor 2950 kg, motorstyrka: 300-370 hk, bränsletank 315 l, max last 8-10 pers. Pris från 1.365.000 kr med  VP D4-300 hk .

******

>>Lite annorlunda tänk<<

Måste en plastbåt vara vit? Skulle man kunna ha Marimekkoklädsel i båten? Kan man använda vattenskotern som ett alternativ till utbordare?Svaren finns nedan.

Ryds grön DSC_3548

Skaffar du en Ryds F468 i den här färgen blir det lätt att hitta den vid bryggan. Båten är ett vakuuminjecerat lättbygge som enligt tillverkaren är ca 25 % lättare än konkurrenterna, vilket är positivt för bränsleekonomin. Mått: 4,88 x 1,92 m, vikt 350 kg, max motor 60 hk. Får köras på EU-trailer. Pris från 151.900 kr. Info: www.skanstullmarin.se/

******

En för henne och en för honom

Goldfish dam DSC_3584

Vad sägs om en Goldfish 23 Tender med fräsch Marimekkoklädsel? Nej, klädseln finns inte på utrustningslistan, den är enbart en gimmick för utställningsbruk. Man vill visa hur olika samma båtmodell kan designas. Jämför med machovarianten i svart och metall nedan.

Goldfish 4 DSC_3587-001

Goldfish 23 Tender kostar 640.000 kr med utbordare på 150 hk, vilken ger en toppfart på 46 knop. Notera den fast monterade öglan i aktern. Det finns fyra sådana, något som gör det mycket enkelt att lyfta båten i och ur sjön. Öglorna i närbild nedan.

DSC_3588-001

Info: http://www.goldfishboat.com/

******

Vattenskotern driver båten

Sealver DSC_3552

Äger du en vattenskoter och funderar på att köpa en båt så att hela familjen kan följa med. I stället för att köpa en båt med motor kan det vara en idé att köpa en Sealver Wave boat 525. Själva skrovet saknar motor. I stället dockar du en vattenskoter i aktern och låter den stå för framdrivningen. Det fungerar med flera av de vanligaste vattenskotrarna på marknaden. Med hjälp av speciella gejdar anpassas den aktuella skotern till dockningsuttaget. Det tar 10 sekunder att koppla loss båten när du är sugen på att köra en tur själv med skotern.

Bredd 240 cm, höjd 140 cm,  vikt  ca 400 kg , lastar 6 personer, pris ca 160.000 kr.

Sealver marknadsför även flera andra typer av båtar enligt konceptet, t.ex en rib.

Info: www.sealver.com/ eller www.88motorsport.se/

******

Inte bara båtar på mässan

Trehjuling DSC_3545

Det var inte bara båtar som ställdes ut på mässan, Volkswagen hade en monter och de här futuristiska fordonen hittade jag i en annan.

******

Udda modell i Chris Craft-familjen

Cris Craft 2 DSC_3565 Cris Craft 1 DSC_3566

En bowrider från Chris Craft hör inte till vanligheterna. Modellen heter Carina 21. En riktig snygging i retrostil. Längd: 6,45 m, bredd: 2,41 m, Mercruiser 260 hk, bensin, hastighet: 44 knop, bottenvinkel : 18°

Pris: 770.000 kr. Info: www.vatt.se/

******

>>Flera nya bobara båtar<<

Det brukar sägas att dagens båtfolk i allt mindre grad är intresserade av båtar som det går att bo i. Man prioriterar båtar som snabbt tar familjen ut till badklipporna eller skärgårdsrestaurangen, och sen lika snabbt hem igen till middagen. Men på mässan visades flera nya bobara båtar.

Flytande sommarstuga 1

Aquador 2 DSC_3571 Aquador 1 DSC_3577

Aquador 27 HT innehåller det mesta för ett bekvämt båtliv till sjöss, nästan en liten sommarstuga. Här finns spis med keramisk häll, stort kylskåp, plats för sex personer vid bordet i aktern, toa och mycket mer. Hardtoputförandet passar vårt lynniga skärgårdsväder.

Max passagerare: 7, längd: 8,25 m, bredd: 3,05 m, vikt: 2900 kg plus motor, rek. motorstyrka: 260-370 hk, tankvolym: 365 l, rek. motor: Mercury Diesel TDI 3.0L, V6, 260 hk, drivmedel: Diesel, kojplatser: 4 + 2
Pris: från 1 299 000  kr. Info: www.flippermarin.se

******

Flytande sommarstuga 2

Bella 1DSC_3554 Bella 2 DSC_3555 Bella 4 DSC_3558

Bella 3 DSC_3557

Bella 9000 är flaggskeppet i produktprogrammet. En långfärdsbåt med två kabiner och övernattningsmöjlighet för fem personer.  Ljus rymlig salong. Vid vackert väder kan det nya soft-top-taket på salongen öppnas och snabbt stängas när det börjar regna. Båten har det mesta man kan tänka sig när man vill ligga ute längre tid på sjön. Mått: 9,12 x 3,3 m, vikt 4000 kg plus motor. Max motor 260 hk. Pris från ca 1,5 miljoner.

Info: www.bellaboats.fi/

******

Du kan faktiskt bo i den här extrema båten

Axopar 28 1 DSC_3606

Axopar 28 AC heter den här extrema walk-around-båten. Den avancerade bottenformen bidrar till förhållandevis bekväm framfart även när det går undan i vresig sjö. Tack vare kabinen åker du skyddat och komfortabelt också när regnet öser ner. Det är ingen bobåt, men fyra personer kan faktiskt övernatta i den.

Axopar 28 2 DSC_3607

Man bäddar inne på sofforna i kabinen, men det går även att krypa ner i bädden eller ta sig ut genom luckan på akterdäck. I den långa listan på tillval finns även toalett som är åtkomlig från fördäck. I grundutförande med 175 hk Mercury Verado XL kostar Axopar 28 AC 705.000. Men med starkare motor/motorer och diverse extratillbehör med mera, kommer man lätt upp i miljonen. Axopar 28 finns även i ytterligare tre varianter,   28 Open, 28 T-Top och 28 Cabin. Alla utgående från samma skrov.

Info: www.nimbusstockholm.se

******

>>Flera båtalternativ för fritidsfiskaren<<

Intresset för båtar som är tänkta främst för användning vid fritidsfiske verkar hålla i sig. Det är allt från ”Pilothouse”-båtar med frambyggd hytt och stort akterdäck till enkla snurrebåtar.

Ännu en ”Pilothouse”

Quicksilver DSC_3549

DSC_3550

Denna lilla tuffa båt heter Quicksilver Captur Pilothouse 555. Förutom en mycket rymlig sittbrunn och en förlig fiskeplattform har den många speciallösningar som fiskaren uppskattar, t.ex. förvaring av spön i kabinen eller i spöhållare på relingen, dränerade stuvar i durken och/eller i fisksumpen. Cirkulationspump och tömningspump finns som tillval. Kabinen har en dubbelkoj som rymmer två personer.

Mått:  5,31 x 2,4 m, höjd över vattenytan 2,19 m, båthöjd 2,58 m, djupgående 0,4 m, total båtvikt utan motor 1170 kg, max motoreffekt 115 hk, max 5 personer. Pris: Standardutrustad båt med Mercury 60 hk 4-takt ca 220.000 kr.

Info: www.quicksilver-boats.com/ eller www.ros-marin.se

******

Perfekt båt både för fiske och familj

Tracker fiske 1 DSC_3634

tracker Fiske 2 DSC_3630

Tracker Pro Guide V175 WT heter denna 5,16 meters långa och 2,44 meter breda fiskebåt, som också kan tjänstgöra som vattenskidbåt eller familjebåt.  Aluminiumskrov med 20 graders V-botten och höga fribord ger stabil och säker framfart åven på större vatten. I standardutrustningen ingår inbyggd sump med cirkulation, Lowrance ekolod, separat elmotor, tre flyttbara stolar, förhöjda kastdäck i för och akter med mera. Pris med 115 hk utbordare 235.000 kr, enbart båt 139.000 kr. Info: www.mojoboats.se

******

Minimalistisk fiskebåt

Nydam fiske 1 DSC_3578 Nydam fiske 2 DSC_3580 Nydam fiske 3 DSC_3581

Nydam 550 Fisk är denna danska båt döpt till. Knappast mässans vackraste, men lär vara en storsäljare i Danmark.

Båten har dubbelskrov och en helt platt planlösning med  höga fribord, allt för öka säkerheten ombord. flera stuvutrymmen, varav två låsbara. En löstagbar bänk gör det  möjligt att använda hela golvet utan hinder. Båten planar med 15 hk och 1 person.

Mått: 5,60  x 2,12 m, djupgående 0,20 cm, vikt 380 kg, max. 50 hk, godkänd för 6 pers, CE-godkänd. Pris med 30 hk ca 100.000 kr.

Info: www.nydam-boats.dk/

******

Robust båt för fiske, familj och transport

Sandström fiske DSC_3683Sandström Classic 495 Sportfish är en robust båt främst avsedd för fiske, men den fungerar lika bra för att vara ute på sjön med familjen, eller för transporter. Den har ett kastdäck i fören med fäste för snurrstol. Kastdäcket kan även användas som soldäck. Det finns även ett stolsfäste i aktern. Bland övriga finesser märks (vissa är tillval), eluttag (20 A) för ekolod och plotter sitter i anslutning till kastdäck, förberedd för fäste för elmotor i stäven, under fördäcket finns två väl tilltagna stuvfack varav ett är låsbart. Förutom extrabatteriet till motorn ryms även fiskeutrustning med mera. Dessutom kan man välja till styrpulpet, ruta, båge med lanternstång, extra stolfäste, extra stolar med ben, matta på kastdäck samt förpulpit BB och SB. Mått 4,95 x 1,95, vikt 375 kg, rek. motorstyrka 20 – 50 hk, lång rigg, max 5 personer.

Info: www.sandstrombatat.se/classic-495sf

******

>>Snipor i alla former<<

Snipa Cafe DSC_3651

På årets mässa hade avdelningen för klassiska båtar vikts för snipor, och då främst sådana av trä. Men det fanns även plastsnipor av modernare snitt på mässan.

Nytillverkad snipa i trä, med elmotor (!)

Träsnipa el DSC_3590

Den här snipan är faktiskt bara knappt ett år gammal. Den tillhör den kände fotografen Hans Gedda, och är tillverkad av Anells båtbyggeri på Värmdö. Den sägs vara mycket lättrodd, men skulle man bli trött i armarna är det bara att starta motorn, som är en elinombordare. Gammal och ny teknik i skön förening. Info: http://www.anellbatbyggeri.se

******

Plastsnipor med eldrift

Crescent elsnipaDSC_3654

Snipa el 2 DSC_3652

Här syns elmotorinstallationen i en snipan Crescent Allure 20 electric.  Det är en traditionell snipa från västkusten av den typ som är populär där, d.v.s. helt öppen och styrd med rorkult. Skillnaden mot de dieseldrivna syskonen är att här glider du fram praktiskt taget ljudlöst. Det är bara vattenskvalpet du hör.  Mått: 6.09 x 2,46 m, vikt 990 kg, max 6 personer. Elmotor Green Star Marine GS 10 (3,6 kW), batteribank Green Star Marine 300 Ah/24 V. Förväntad batterilivslängd ca 7 år. Toppfart 6 knop. Vid marchfart 4 knop räcker batteriet teoretiskt max 12 timmar (men man bör inte djupurladda batteriet).

Pris standardutrustad: 275.000 kr. Som tillval finns Dynor, kapell, bord till sittbrunnen, flaggstång, förtöjningspaket med ankare, kylbox. Info: www.crescent-boats.se

******

Klassisk snipa nu även med elmotor

Snipa el 3 DSC_3646

Snipa el 4 DSC_3645

Nu har även den klassiska öppna Albinsnipan fått eldrift som alternativ drivkälla. Mått : 6,3 x 2,2 m, elmotor 4,5Kw Ozeco Drive ger max dragkraft 90 kp (ca 9 hk). Går även att få med en traditionell diesel Yanmar 2YM15 14Hk sötvattenkyld. Allt trä är värmebehandlad ask på däck, tofter, durkar och luckor. Grundpris 325 000 kr. Info: www.albinhallen.com.

Tekniken var vackrare förr….eller?

Snipa ånga 1 DSC_3639 Snipa ånga 2 DSC_3640

På snipavdelningen fanns denna vackra båt, döpt till Lady Angela, och motoriserad med en ångmaskin. Visst är en sådan här gammal båt, och även tekniken från förr vackrare än dagens båtar? Det är bara det att Lady Angela byggdes 1988. Ångmaskinen är från 1996 och tubpannan från 2002. Båttypen, som inte är någon snipa, kallas double-ender eftersom den är spetsig både i för och akter. Den är byggd i England men seglar nu under svensk flagg. 

******

Snipa i modern tapping


DSC_3593

Modern snipakter DSC_3592

Admiral 570 Lifestyle heter denna snipa. Vad som gör att den sticker ut är den ”moderna” negativa aktern med integrerad badstege. Drivs av en ekonomisk diesel på 16 hk. Maxfarten blir väl runt 6 knop, d.v.s. helt stressfri vistelse på sjö. Man måste helt enkelt ta det lugnt. Mått: 5,65 x 2,1 m, vikt 560 kg, max 6 personer. Pris med 16 hk diesel, teakdetaljer, kapell och dynsats 219.000 kr. Info: www.admiral-boats.com

******

>>Smarta lösningar<<

En el-utombordare som talar om om batteriets laddning räcker för att ta båten och dig hem och en gasoldriven snurra med inbyggd elstart är ett par av de smarta lösningar man kunde hitta på mässan.

Elutombordaren som vet om elen räcker ända hem

Torqeedo 1 DSC_3659 torqeedo 2 DSC_3660

Elutombordsmotorn Torqeedo Travel 1003 ser futuristisk ut. Och det är inte utan att det känns som morgondagens teknik redan idag. Batteridelen är löstagbar och sitter ovanpå motorn. Den innehåller också en GPS-mottagare som gör att motorn känner hur fort båten går. På rorkulten sitter en display med fyra visningsrader, batteriets laddningstillstånd, återstående möjlig distans innan batteriet tar slut, hastighet över grund och effekt (Watt). Den orangefärgade plattan är magnetiskt ”dödmansgrepp”.

Det smarta med systemet är att man ser vilken räckvidd man har vid ett visst effektuttag. Är det sju distans till hemm hamnen, men dispalyen säger att batteriet endast klarar 6 distans, är det bara att sakta ner tills man ser att strömmen räcker ända hem. Motorn är avsedd för båtar upp till 1,5 ton. Som ett riktmärke säger tillverkaren att om man kör i 2 knop klarar batteriet ca 20 nM, vid halvt pådrag, ca 3 knop kommer man ca 10,5  nM och med fullt pådrag och 5 knop ca 2,8 nM.

Motorn kan laddas med vanlig laddare eller snabbladdare. Solcellsladdare finns som tillbehör.  Batteri 520 Wh (29,6V /18 Ah). Finns med kort eller lång rigg. Pris: 20.540 respektive 21.105 kr. Info: www.captains.se eller http://www.torqeedo.com

******

Utbordare med gasoldrift och elstart med inbyggt batteri


Lehr motor 1 DSC_3685

 

Lehr motor 2 DSC_3684

Lehr LP9,9 är världens första bärbara motor med elstart. Den har ett inbyggt lithiumbatteri som driver startmotorn. Bara att trycka på startknappen så går motorn igång. Batteriet laddas automatiskt när motorn går. Skulle batteriet ha tagit slut, finns handstart att ta till. Den nya motorn är, liksom tidigare modeller, unik genom att den drivs med gasol, vilket gör den så gott som helt fri från miljöskadliga ämnen. Pris: från 36.900 kr med kort rigg. LP9,9 finns även utan elstart och med elstart via fristående batteri. Info: www.greenone.se

 ******

Än lever flakmoppen

Flakmoppe DSC_3655

Ute på de bilfria skärgårdsöarna har den gamla flakmoppen varit ett populärt transport- och färdmedel. Visserligen börjar fyrhjulingar av olika typer ta över, men det är dyra maskiner, så fortfarande finns ett intresse för den ekonomiska och praktiska flakmoppen. Det var världspremiär på mässan för senaste versionen av Grålle, med marknadens starkaste 4-taktsmotor med insprutning, katalysator och elstart. Bland övriga finesser märks halvautomatisk växellåda med backväxel, skivbromsar och tippbart flak. Pris ca 30.000 kr. Info: grålleprodukter @gmail.com eller på Facebook

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: