Allt för sjön 2016

Allt fler tror på en fin sommar 2016

Gällnö brygga IMG_20150731_115643

Så här vill nog många att det ska se ut i sommar. Bild från bryggan vid Gällnö Krog och handelsbod i Stockholms skärgård.

Efter sju svåra år tror/hoppas folket i båtbranschen på bättre tider. Enligt uppgift från båtmässan Allt för sjön 2016  på Stockholmsmässan (5 – 13 mars) är trenden att båtförsäljningen ökar. Mest handlar det om mindre, öppna motorbåtar med eller utan styrpulpet, men också lite mer ombonade daycruisers och hard top-båtar ökar i försäljning.

Text och foto: Lars Erik Mannberg om inte annat anges

Här följer en bildkavalkad från mässan:

Världspremiär 1:

DC med unik svensk skrovkonstruktion

Yamarin 81 DCDSC_4421

Yamarin 81DC är den första serietillverkade båten i världen med en ny typ av bottenform, kallad Petestep. Traditionella skrovtyper slösar med energi, genom att sprayvattnet kastas ut åt sidorna. Med Petestep är steglisterna utformade så att den våta ytan minskas och att vattensprutet och energin skickas nedåt och bakåt. Sägs spara bränsle och ge bekvämare gång. Idén kläcktes och utvecklades av svenske båtracingföraren Peter Bjersten och konstruktionen är patenterad.

Petestep DSC_4423

Modellen visar hur steglisterna kan se ut. Utformningen anpassas efter aktuell skrovform

Yamarin 81DC sticker ut även i andra avseenden, inte minst genom den ”futuristiska” formgivningen och smarta lösningar ombord. Notera den inbyggda LED-strålkastaren i fören. Båten fungerar bra för övernattning och har både pentry och wc.

Info: yamarin.com/sv/  petestep.com

Världspremiär 2:

Finessrik och ombonad glidarbåt 

Nimbus 305 _4482

Mässans ”hemligaste” båt var Nimbus 305 Drophead. Det var världspremiär på pressdagen och när täckelsen föll kunde man se en elegant daycruiser med linjer från Nimbus 305 Coupé. Precis som kupémodellen har 305 Drophead en asymmetrisk layout av däcket, så att det blir en gång på styrbordssidan. Gör att man lätt och säkert tar sig fram till fördäck. Båten följer  DC-konceptet, dvs den har en helt öppen del bakom vindrutan och en förruff som det går att övernatta i. Skulle det börja regna fäller man snabbt upp det elmanövrerade kapellet, som täcker hela akterdelen.

Liksom 305 Coupé är den nya båten en halvplanande glidarbåt för bekväm framfart i upp till 22 knop. Flera motoralternativ, både med diesel eller totalt utsläppsfri eldrift.

Nimbus 305_4486

Kapellet ligger i ihopfällt läge parkerat i vindruteramen och fälls snabbt upp med elektrisk manövrering. Notera ”diket” om styrbord som gör det enkelt att ta sig till fördäck.

Info: nimbus.se/305-drophead/

 

Världspremiär 3:

Exklusiv svensk walkaround-båt

Marell 850 wa_4431

Marell 850wa heter denna aluminiumbåt med extra allt. Den häftiga yttre formgivningen skiljer ut den från konkurrenterna. Detsamma gäller hur den ser ut bakom vindrutan. Föraren sitter mitt i båten och på instrumentpanelen andas allt elektronik. Men där finns inte en knapp, alla funktioner styrs via pekskärm. Ja, svänger gör man fortfarande med en ratt.

Marell 850 wa_4430

Föraren sitter i mitten med bra runtomsikt och har alla skärmar och instrumentering i blickfånget.

Bland extraalltet märks vindrutetorkare med regnsensor, elluftstyrda stoldämpare, hydrauliska motorlyftare, belysta stuvutrymmen och mycket mer. Men smakar det så kostar det. 1,6 miljoner lär inte räcka ens till grundutförandet.

Info: marellboats.se

**************

Aluminiumtrenden smittar av sig

Efterfrågan på aluminiumbåtar verkar inte ge tillverkarna av plastbåtar någon ro. Senast i raden att erbjuda alternativ till plasten är finska Finnmaster och norska Nordkapp. Samtliga båtar är av typen bowrider med öppet fördäck och har skrov av aluminium. Gemensamt är också innerliner av plast som ger ett mjukare och mer ombonat intryck än ren plåt.

Finnmaster Husky R8 

Husky R8_4417

Finnmaster Husky R8 är den största modellen i en serie av tre. Husky R6 mäter knappa 6 m och är tänkt för dagturer, fiske, transport mm. Den mer påkostade R7-modellen har måtten 6,45 x 2,33 m.

Husky R8 är flaggskeppet i serien, och mäter 7,55 x 2,46 m. Liksom i de mindre båtarna är utförandet robust, med hög, stadig vindruta som ger bra skydd mot fartvinden.

Husky R8_4418

Durken i sittbrunnen är av plåt som är tålig och lätt att rengöra. Stabila offshorestolar, stora stuvutrymmen., kapellgarage, rejäla badplattformar, U-soffa i aktern som kan förvandlas till solbädd är några av övriga finesser. R8 är klassad för motorer upp till 300 hk. Fart max 50 knop. Antal personer 9.

Info: finnmaster.fi/sv/

Nordkapp Ranger

Nordkapp Ranger_4475

Norska Nordkapp har gjort sig känt för elegant formgivna båtar i glasfiber, skrov med fina gångegenskaper och snygga och praktiska lösningar ombord. I år fyller företaget 50 år och firar det med en serie båtar med aluminiumskrov och innerliner av plast. Modellen på bilden heter Nordkapp Ranger Enduro 605 . Det är en robust bruksbåt som bygger på erfarenheterna från populära Enduro 605 i glasfiber. Rangerskrovet har skarpare bottenvinkel än glasfibermodellen, vilket ger bekvämare gång när sjön är stökig.

Nordkapp Ranger_4476

Förare och passagerare i Ranger Enduro sitter väl skyddade bakom den höga rutan.

Nordkapp Ranger Avant 605

Nordkapp Ranger Avant 605 är uppbyggd på samma skrov som Enduromodellen, men har en mera påkostad inredning plus hel vindruta som ger bättre skydd för alla i båten än den mindre rutan på konsolen i Enduro.

För båda modellerna gäller: (l x b) 606 x 220 cm, vikt 850 kg (Enduro), 860 kg (Avant). Rekommenderad motor 90 – 150 hk.

Info: nordkapp-boats.no

**************

Glidarbåt med ”inom-utombordare”

Crescent 6_9 ST_4493

Crescent 6,9 ST Tender är en snipaliknande, helt öppen båt, som sålt bra i Nederländerna. Där är den här typen av glidarbåtar populära. Nu har den även börjat marknadsföras i Sverige.

Crescent 6-9 ST_4494

Crescent 6,9 ST har en annorlunda lösning med utbordare som sitter inkapslad under en lucka. Tystare gång och möjlighet att ha en obruten badplattform för enkelt insteg är några av fördelarna. Rek. motorstyrka 20 – 130 hk.

Crescent 6,9 ST sittbrunn

Stor öppen sittbrun med plats för många personer. Välj själv om du vill puttra fram med en 20-hästare i motorbrunnen, eller så kan du hänga på en 130-hästare (max rekommenderat) och snabbt dra hem när det börjar se hotfullt ut på himlen.

Info: Cresent-boats.se

**************

Multibåt med utbordare eller vattenjet

Nemo Multi_4434

Vad är det här? Jo, denna futuristisk skapelse i aluminium heter Nemo 600 Multi, och finns både i utförande för utbordare och med inombordare och vattenjet. Enligt informationen från mässan är: ”Nemo Jet osänkbar och lämplig för aktivt sjöliv, utflykter, transporter, arbete, vattenskidåkning, parasailing, wakeboarding, fiske, sjöräddning, kustbevakning, polis, camping, äventyr och för frihet.” Både för nytta och nöje med andra ord.

Nemo Multi_4437

Nemo har mittplacerad styrkonsol och två stolar och en bänk på däck. Ett system med skenor (tillbehör) gör att det stora akterdäcket enkelt kan möbleras om efter behov.

Nemo Multi_4433

Halksäkert däck, men helt öppna sidor akteröver. Bra för dykare, vattenskidåkare eller sjöräddare, mindre bra för barnfamiljen (räcke finns som tillbehör).

Nemo Multi_4438

Nemo Multi 600 kan förses med utombordare eller dubbla inombordare med vattenjet. Väljer du utbordare, kan utrymmet för inombordarna användas som en jättelik stuv.

Pris: Nemo 600 Multi UB 175 hk, från 639.000 kr. Nemo 600 Multi Jet 2 x 120 hk från 898.000 kr.

Info: Ariboat.com

**************

Multibåt för fiske, sjöliv och yrkesbruk

Alucat_4441

Alucat W460 är en multifunktionsbåt med katamaranskrov. Den på bilden är specialutrustad för fiske, men båten kan anpassas på en mängd olika sätt efter kundens önskemål, med en eller två styrpulpeter och olika sitslösningar, hytt med mera.

Alucat_4447

Alucat skrov DSC_4445

Katamaranskrovet gör båten mycket stadig stillaliggande, perfekt vid fiske när man behöver luta sig över relingen för att dra upp storfångsten. I fart ger dubbelskrovet stabila, trygga gångegenskaper, Dessutom finns det stora, torra förvaringsutrymmen i pontonerna.

Info: Alucat.fi

**************

Snabb sportfiskebåt med ståplats

Tracker fiske_4455

Tracker PT 175 TXW är den perfekta båten för fiske med kastspö. Praktiskt taget hela båten är ett enda kastdäck, med stora stuvfack under däcket. Den tar dig snabbt mellan fiskeplatserna. Med 80 hk toppar den nära 40 knop.

Info: Marindepån

**************

Aluminiumbåtarnas urmoder?

Buster får väl sägas vara det båtmärke som startade aluminiumbåtstrenden på allvar. Visst har det funnits fritidsbåtar byggda i aluminium långt tidigare. I vår familj har vi en aluminiumroddbåt som köptes i slutet av femtiotalet och fortfarande är i användbart skick. Durk och reling i trä har fått bytas ett par gånger, men skrovet är intakt, om än lite buckligt.

Buster E_4413

Buster Magnum E är den senaste, och en av de största, i Busterflottan. Godkänd för 8 personer. Båtens insida är tillverkad i glasfiberplast och känns mycket ombonad och rymlig. Enkelt att ta sig ombord via trappa i fören och dörren mellan pulpeterna.

 

Buster E_4416

En dörr i mitten av ryggstödet i aktern gör det lätt att ta sig in eller ut den vägen.

Buster Magnum E är godkänd för motorer upp till 225 hk.

Info: Buster boats

**************

Båt för dig som vill stanna på sjön

Uttern C77_4458

uttern-jpg-270x170Foto: Mässan

Uttern C77 är en båt i kompakt format (skrovlängd ca 7 m) för dig som inte bara är ute efter att göra dagsturer. Det finns plats för nio personer, dinett för enklare matlagnng, spoltoa i avskilt utrymme, möjlighet till fyra kojplatser, dusch på akterdäck och mycket mer.

Uttern C77 kabin DSC_4459

Vill du och familjen eller vännerna övernatta i den fina viken i stället för att åka hem, är det inget problem. Blir det busväder sitter ni skyddade i den rymliga kabinen. Båten kan fås med utombordare upp till 300 hk eller inombordare (diesel 170 hk alt. bensin upp till 250 hk.

Info: Uttern eller Marindepån

**************

Liten bowrider med stora utrymmen

DSC_4453

Bella 550 BR (bilden) och Bella 500 BR är två nya bowriders, d.v.s. det finns utrymmen att sitta både bakom och framför vindrutan. I båda båtarna har en stor ”social” yta prioriterats. Minstingen är avsedd för motorer på 60 till 80 hk, och 550-modellen klarar upp till 115 hk.

Info: Marindepån

**************

Ta snipan på släp!

Trailer för snipor_4450

 

Trailer för snipor_4451

Bålsta släp för snipor DSC_4449

Efterfrågan på släpvagnar för snipor har ökat. Därför har företaget Bålsta Släpet tagit fram släp som specialanpassats för detta ändamål. Tack vare självjusterande vagga på tippram, med ställbar bredd och höjd, och sidorullar som alltid följer skrovet är det nu enkelt att sjösätta eller ta upp sin snipa.

Info: Bålstasläpet

**************

Fena framtidens energisnåla ”propeller”

Allt började när Ekeröbon Thomas Jemt besökte delfinariet i Kolmården med sina barn. Där kunde de se hur delfinerna kunde sticka iväg i våldsam fart. En delfin på runt 240 kg kan komma upp i 32 knop i undervattensläge, med en energi motsvarande bara en hästkraft. Enligt Thomas Jemt borde det inte vara omöjligt att driva en 300 kg tung båt i 25 knop med en motor på mindre än 1 hk! Perfekt för eldrift.

Dolprop_4501

Thomas Jemt började experimentera med att ta fram en ”fena” som skulle efterlikna delfinens fena och rörelse. Den första prototypen tillverkades av ett gammalt bildäck. Redan den mycket enkla fenan gav förbluffande dragkraft.

Nu har Thomas Jemt tänkt börja serietillverka sin uppfinning, som han kallar Dolprop. Fenorna tillverkas i ett halvhårt, böjligt material och rörs upp-ner med hjälp av en sinnrik mekanik.

Dolprop_4499

I en tank på mässan kunde man känna på dragkraften i prototypen till en handdriven modell där en Dolprop-fena ersätter åror.

Dolprop 2 !cid_C098441A-C543-4167-A877-8494AE95FF27

Dolprop 1 !cid_DFD95F2C-E653-4019-A1C2-181CA3DD1B72

Foto elmotorn: Dolprop

På mässan visade Thomas Jemt också en eldriven motor med fendrift. Förutom den höga verkningsgraden jämfört med propeller, är det minimal risk att skada sig om man råkar komma i närheten av den viftande fenan. Intrasslad metrev eller lina till draggen som snott sig är ett minne blott.

Info: Dolprop

**************

Tvätta båtbotten med båten i sjön

Keelcrab_4522

Keelcrab heter denna fjärrstyrda robot för tvätt av båtbotten, när båten ligger i sjön. Roboten suger sig fast på skrovet och kravlar fram med hjälp av larvfötter, och via en skärm och joystick styr man den  över (eller snarare under) botten.

Keelcrab_4523

Borstar på undersidan tvättar bort havstulpaner och annan beväxning. Det som tvättas bort sugs upp i en filterpåse. Roboten kan även användas för att inspektera skrov, köl, propeller med mera. Keelcrab har inbyggd belysning. Allt kameran ser spelas in på ett minneskort.

Keelcrab kostar från 56.250 kronor, så det är knappast något att satsa på för gemene man, men för båtklubbar kan det bli en lönsam affär genom att man slipper dyra investeringar i fasta tvättanläggningar och spolplattor på land.

Info: Dalarö båtvård

**************

Hopfällbar, portabel båtlyft

Hopfällbar båtlyft DSC_4398

Visst är det smidigt att ha båten på en egen trailer. Man kan sjösätta eller ta upp båten när som helst och den kan stå på trailern över vintern. Nackdelar, förutom priset, är att det kan vara svårt att komma åt att rengöra eller måla botten eftersom själva trailer med balkar, stödhjul med mera är i vägen. Det kan också bli obekvämt låg arbetsställning under båten.

Hopfällbar Båtlyft

Bymeq AB har tagit fram en hopfällbar båtlyft som gör det enkelt att ställa båten på bockar eller stöttor. Låna eller hyr en trailer och lyft båten till arbetsvänlig höjd under båten för vinter- och vårjobben, placera ut stöttor – och det är klart.

Båtlyften väger 40 kg, men kan plockas isär vid transport. Max last 1500 kg.

Info: Bymeq AB

**************

Smarta glasögon

Clic läsglasögon_4505

Clic läsglasögon är tänkta för dig som måste sätta på glasögonen för att läsa på sjökortet eller navigatorns skärm, för att sedan ta av dem för att se var du kör. Clic läsglasögon har utformats med en justerbar nackbåge som kan formas efter din nacke. Samtidigt har de ett magnetlås som kopplar ihop glasögonen framtill.

Clic läsglasögon

Konstruktionen gör det enkelt att ta av glasögonen, samtidigt som dom hänger kvar tack vare nackbågen. Clic läsglasögon finns i en mängd olika färger.

Info: Sampro AB

**************

Handdriven utombordare

FreeWheeling_4518

Kanske lite svårt att se, men det här är faktiskt en utombordsmotor. Drivmedlet är en skinkmacka eller något annat ätbart. Freeweeling, som den heter, är handdriven. Du vevar och propellern snurrar. Enklare och mer miljövänligt kan det knappast bli.

**************

Classic Boat Show

Avdelningen med klassiska båtar hade som tema ”Classic Offshore Race Design”. Det handlade om racinghistoria med ögongodis både i trä och glasfiber. Här några exempel:

DSC_4395

DSC_4394

DSC_4397

DSC_4396

Racer från 1920 i 2000-tappning

DSC_4515

DSC_4516

 

DSC_4513

 

DSC_4512

 

 

 


%d bloggare gillar detta: