Allt på sjön 2014 i Gustavsberg
Den 29-31 augusti 2014 hölls flytande båtmässan ”Allt på sjön” i Gustavsberg på Värmdö för fjärde året i rad. De tre dagarna fylldes Gustavsbergs hamn och bryggor av totalt ca 20400 båtintresserade besökare.
Text och foto: Lars Erik Mannberg
Precis som tidigare år dominerade motorbåtarna, även om det även fanns en hel del nyheter för seglingsintresserade. Men den här bloggen handlar dock främst om nyheter på motorbåtssidan. Det fanns allt från små öppna båtar till mastodonter över 50 fot plus massor av tillbehör med mera. Trenderna från förra året står sig: Öppna styrpulpetbåtar blir allt populärare, medan intresset för båtar som det går att bo i minskar.
En annan trend som blir allt tydligare är att även många av de lite större båtarna drivs med utbordare. Fördelarna jämfört med inombordare är flera. Lägre vikt per hästkraft, mer utrymme i båten, enklare vinterkonservering, lättare att byta en motor som tjänat ut eller om man vill ”uppgradera” båten.
Inombordarens fördelar är bland annat att den genom sin tyngd och låga placering ger en mer stabil båt. Vill man köra på diesel, är inombordaren (med ett par undantag) enda alternativet. En fördel är också att inombordaren kan förses med sötvattenkylning vilket förlänger livslängden. Dessutom är den svårare att stjäla än en utbordare.
Här följer en bildkavalkad från mässan:
Bjässen Delta 54 IPS – Alternativ till sommarstuga
Här är några bilder inifrån Delta 54 IPS. Skulle lika gärna kunna vara hämtade från en annons på Hemnet för en exklusiv villa i nordisk minimalistisk design .
Även styrplatsen är designad i nyenkel stil, men har ändå det mesta, inklusive joystick för att styra IPS-dreven. IPS sägs göra precisionsmanövrering av båten ”till en barnlek”(för att använda en klyscha).
Delta 54 IPS är inget för den som är ute efter prålig lyx, här är det enkel ren design, exklusiva material och avancerad teknik som gäller. Design Lars Modin.
Data för Delta 540 IPS: Byggd i 100% kolfiber, mått 16,6 (exklusive badplattform) x 4,6 m, vikt ca 14 ton, motor 2 x VP IPS 600 eller 3 x VP IPS 600, marschfart 25 – 32 knop, maxfart 32 respektive 38 knop, bränsleförbrukning vid 30 knop 5 l/NM.
Info: http://www.deltapowerboats.se
************
Uttern satsar större
Med nya modellen D77 presenterar Uttern sin största båt hittills. Det är en daycruiser som även ska fungera att bo i med hygglig komfort. Upp till åtta personer reser bekvämt och det finns fyra sovplatser i ruffen.
Den låga akterdelen och en öppning på sidan gör det enkelt att ta sig ombord. Notera sittbrunnens annorlunda, osymmetriska upplägg med den snedställda ”kommoden” som innehåller vask, spis med värmare (tillval) och kylskåp. (tillval).
Data för Uttern D77: Mått ca 7,7 x 2,6 m, vikt utan motor 1813 kg, max motoreffekt 400 hp (294 kw), bränsletank 280 l. Pris från ca 742.000 kr med Mercury Verado 250 XL.
Info: www.marindepan.se
************
Elegant daycruiser från Askeladden
En skönhet från norska Askeladden med modellbeckningen C75 Cruiser. En riktig glidarbåt, som också fungerar för längre semesterturer med övernattning.
Förarplatsen ger lite amerikabilkänsla. Spoltoan i ruffen känns väl inte optimalt placerad, men nöden har ibland ingen lag – gäller tydligen även båtkonstruktörer.
Många får plats i den vinklade soffan. Smidig passage till badbryggan
Data för Askeladden C75 Cruiser: Mått: 7,45 x 2,55 m, vikt 1650 kg, max motor 300 hk, tankvolym 230 l, godkänd för 7 personer, sovplatser 2 + 2. Pris från 660.900 kr med Suzuki DF150 TGX. Endast båt från 491.400 kr.
Info: www.marindepan.se
**********
Flipper 600 DC, sexmetersbåt med plats för många
Trots att nya daycruiser Flipper 600 DC bara är sex meter lång är den förbluffande rymlig.
Genom att vindrutan sitter förhållandevis långt fram, blir den öppna ytan i sittbrunnen extra stor. Båtens låga vikt gör den lätt att traila.
Data för Flipper 600 DC: Mått: 6,05 x 2,22 m, vikt utan motor 850 kg, motor 115 hk, tankvolym 130 l, max antal passagerare 6 st, kojplatser 4 st. Pris: 379.000 inkl Mercury F115 L EFI.
Info: www.flippermarin.se
**********
Bobara båtar från Finnmaster
Finnmaster visade sina nya, mycket välutrustade bobara båtar, daycruisern T8 och hyttbåten Pilot 8. Båda har sovplatser för 4 personer (i T8 går det även att använda solbädden som slaf), båda har väl utrustat pentry och båda har spoltoa och handfat i separat utrymme. Vilken båt man väljer beror främst på hur den ska användas, och naturligtvis är det också en prisfråga. P8 fungerar förutom som familjebåt även som oöm transport- eller fiskebåt. Tack vare hytten åker man komfortabelt även när det ruskar som värst. T8 är mera bobåten för familjen som kollar långtidsprognosen innan man ger sig ut på längre semesterturer.
Det stora akterdäcket på P8, med höga fribord plus rattstyrning ute (tillval), gör att den lämpar sig väl även som fiskebåt med övernattningsmöjlighet.
Pris för P8: med Yamaha F300 BETU 954.800 kr, med 2+F150 AETX 992.700 kr. Båt utan motor 699.000 kr.
Pris för T8: med F300 890.000 kr.
Info: www.finnmaster.fi och www.gbm.se
**********
Båtar som tål tuffa tag
De här tuffa, halvplanande båtarna tillverkas i la Rochelle på Atlantkusten vid det franska båtvarvet Rhéa Marine. Sjöegenskaper sägs vara utöver det vanliga för att tåla de hårda väderförhållandena i Biscayabukten . Båtarna är tänkta för fiske och fritid och marknadsförs i Sverige av Seaside Trading AB i Smögen. Angivna priser nedan gällde demokörda båtar som visades på mässan (foton från senare tillfälle).
Data för Rhea Open 23: 6,5 x 2, 5 m, vikt 1200 kg, motor Yamaha F150. Mässpris 490.000 kr, med all inclusivepaket 590.000 kr.
Data för 7,4Rhea 750 Open: 8 x 2, 8 m, vikt 2500 kg, motor Yanmar 260 hk diesel. Mässpris 1.790.000 kr, med all-inclusivepaket 2,2 miljoner kr.
Data för Rhea 730 Fishing: 7,5 x 3 m, vikt 3000 kg, motor Nanni diesel 200 hk. Mässpris 890.000 kr, med all-inclusivepaket 990.000 kr.
Info: www.rheamarine.se / www.smogenmarin.se
**********
Båt för dig som vill vara på sjön utan att bli ruinerad
Bayliner är världens största tillverkare av fritidsbåtar. Stora serier gör att priserna kan hållas nere. Modellprogrammet på senare år har främst omfattat daycruisers eller bowriders i 6-7-metersklassen. Nya Bayliner 160 Element är dock en helt öppen båt och mäter knappt fem meter. Modellen är tänkt som instegsbåt för den som inte har allra tjockaste plånboken. Båt utan motor kostar 76.770 kr. Med Mercury F60 ELPT EFI är grundpriset 169.000 kr och med OptiMax 90 L 185. 000 kr.
Info: www.marindepan.se
**********
Helsvenska Micore satsar på ostkusten
Micorebåtarna har en ”uppkäftig” framtoning som skiljer ut dem från konkurrenterna.
Micore Plast AB är ett familjeföretag i Lidköping. som tillverkat plastbåtar och plastprodukter sedan 1986. Det är nu andra generationen av familjen som tagit över. Allt görs i Sverige inklusive plastjobb och sammansättning. Bara viss elektronik och motorer kommer utifrån. Båtarna har mest sålts i närområdet och på västkusten, men nu har företaget fått representation på ostkusten genom Gregers båtförmedling på Lidingö.
Båtarna ger ett högkvalitativt intryck, inte minst i plastarbetet.
Minstingen i produktprogrammet heter Micore 480SC Offshore. Med en Honda BF50 på akterspegeln kostar den 159.000 kr, med 60 hk 174.900 kr och med 80 hk 190.000 kr.
Info: www.micore.se eller www.gregersbat.se
**********
Svenskt i lyxklass
Greatline 29 WA är liksom Micore ovan en helsvensk produkt, men i en helt annan prisklass. Här handlar det om en walkaroundbåt i läcker retrodesign, där varje exemplar specialanpassas efter köparens önskemål. Den utställda båten mäter 9,6 x 2,9 m och väger 3800 kg. I grundutförande med 260 hk kostar den 1.945.000 kr.
Info: www.greatlineboats.se
**********
Liten tuffing för fiske, transport och semester
Quicksilver Captur 555 Pilothouse heter den här tuffa lilla båten. Trots att den bara är 5,31 x 2,4 m känns den förvånansvärt rymlig ombord. Genom att hytten är förskjuten mot babordssidan vinner man utrymme både i och utanför hytten och får en trygg passage mellan för och akter på styrbordssidan.
Data för Quicksilver Captur 555 Pilothouse: Torrvikt utan motor 1170 kg, max motor 115 hk. Godkänd för 5 personer. 2 bäddar. Pris standardutrustad båt med Mercury F60 EFI, 219.500 kr.
Info: www.ros-marin.se
**********
”Påhängsmotor” med dieseldrift och vattenjet
Jetpac, den dieseldrivna påhängsmotorn med dieseldrift, har funnits på svenska marknaden i ett par år. Det är en komplett motor- och vattenjetenhet, som bultas fast på akterspegeln. Låg bränsleförbrukning, inget som sticker ner under botten och kan skadas vid grundkänning och ingen propeller som kan skada personer vid dykning eller sjöräddningsoperationer är några av fördelarna.
Info: www.seajetsweden.com
**********
Även större båtar får utombordare
Det blir allt vanligare att även större båtar, som tidigare var givna för inombordare, förses med utombordare. ett exempel är aluminiumbåten XP820, med två 300-hästare på akterspegeln.
Info: www.xpolaremarin.se
**********
Här gäller solbrillor på!
Glastronbåtarnas glada retrodesign gör att man längtar tillbaks till tiden när båtlivet var enkelt och mest handlade om att sola, bada och åka vattenskidor och bensinen dessutom var billig. Ingen avancerad elektronik eller tjuvlarm som kunde konstra. Bara att köra och njuta. Den här båten har beteckningen GT 185 och drivs av en Mercruiser 4,3 MPI på 220 hk. Pris 297.500.
Info: www.batomotor.se
**********
Landstigningsbåt
Pioner Multi III Dark Line är väl så långt ifrån den färgglada Glastron i texten ovan man kan komma. Men nya Pioner Multi III finns även i rött eller vitmarmorfärgad. Båtarna är gjutna i polyeten, ett oömt material som dessutom är återvinningsbart. Den nya modellen har ett nydesignat katamaranskrov och är både längre och bredare än den tidigare modellen. Även bogporten är bredare.
Data för Pioner Multi III: 5,3 x 2,15 m, Bredd bogport: 92 cm. Vikt utan motor 450 kg, max 8-10 personer, motorstyrka 50 – 80 hk, lång rigg. Grundpris (2014), båt utan motor 89 900 SEK, 101.700 SEK inkl. smalstyrpulpet, vindruta och rutbåge.
Info: www.pionerboat.se
**********
Tillsätt endast vatten!
När man går i båtköpartankar är det lätt att förledas av ett lågt grundpris. Vid närmare granskning visar det sig ofta att en mängd mer eller mindre nödvändiga tillbehör kostar extra. Företaget Marine Balance vitsar till det i reklamen för mittkabinbåten Crescent 625 MC för att visa att den är komplett från början, med rubriken ”Båten levereras komplett och körklar, tillsätt endast vatten”. En förutsättning är dock att man klarar sig utan komfort- eller elektronikpaketen som kostar extra.
Data för Crescent 625 MC: 6,14 x 2,45 m, vikt 1000 kg, max 5 personer/850 kg, max motor 150 hk. Pris med motor på 115 hk från 373.000 kr.
Info: www.marinebalance.se
**********
Båt från Medelhavet har letat sig till Sverige
En båt tillverkad i Grekland, kan det vara något att satsa på? Företaget har sysslat med tillverkning av fritidsbåtar i plast i över 26 år, och säljer båtar i ett stort antal europiska länder, nu också i Sverige och Norge. Ny för i år är kabinbåten Olympic 620 C, som är mycket välutrustad för priset. Pris enbart båt 239.900 kr. Med en Suzuki DF 90 kostar den 329.900 kr.
Data för Olympic 620 C: 6,18 x 2,48 m, vikt 950 kg, max 8 personer, motor 90 – 175 hk
Info: www.Olympicboats.se och www.olympic-boats.com
**********
Fräck kabinbåt för transport, fiske och familj
TG 6.9 X är en uppföljare till TG 5.9 som hängt med ett bra tag. Den nya båten är större än föregångaren, något som märks särskilt i den rymliga hytten. Formgivningen är också mycket modernare, accentuerat bl.a. av framrutans negativa lutning. Det var svårt att få någon bra bild av båten där den låg inklämd vid bryggan. Därför tar jag mig frihet att ta med ett utsnitt av infoskylten där man ser båtens fräcka linjer i fartbilden. Priserna är de som rådde under mässan.
Info: www.marindepan.se
**********
Aluminiumtrenden fortsätter
Särskilt här på ostkusten har aluminiumbåtar länge varit populära. Dels handlar det om exklusiva båtar i miljonklassen, t.ex. Anytec (gick i konkurs under hösten, men är nu igång igen), Alukin, Arronet, med flera. Vill man inte satsa så mycket pengar, finns det en mängd aluminiumbåtar på marknaden att välja bland, från små öppna båtar till mer komfortabla båtar med styrpulpet eller hytt, ett flertal med aluminiumskrov och innerliner av plast.
En intressant nyhet är svenska C-Ride 21, som tillverkas av företaget M-Weld i Örnsköldsvik.
C-Ride 21 är utförd helt i aluminium, med helsvetsat skrov och 5 mm tjock plåt i botten. Framkanten på stolarna vid styrpulpeten kan fällas upp, så att man får bra stöd om man vill stå upp och köra. när sjön börjar bli lite grov. Båten kan enkelt anpassas efter användningssätt, för transport, fiske eller för badtur med familjen.
Data C-Ride 21: 6,68 x 2,53 m, fribord 0,93 m, tankvolym 190 liter, vikt utan motor ca 950 kg, motor 115 – 225 hk, antal personer 7. Pris båt utan motor: 265.000 kr.
Info: www.c-ride.se
**********
Buster Magnum M5 – största Bustern hittills
(Pressbild)
Buster Magnum M5 är den hittills största Bustermodellen. Totallängd, inklusive motor är nästan åtta meter. Man får se den som ett svar på de stora, robusta aluminiumbåtarna bl.a. från Roslagen, som blivit allt populärare både hos privatpersoner och yrkesfolk. M5 är helt byggd i aluminium och konstruerad för att tåla tuffa tag. Att endast använda aluminium gör den dessutom lättare än om inredningsdetaljer och annat hade utförts i lamellträ eller plast.
Data Buster Magnum M5: 7,14 x 2,42 m, vikt 1080 kg, personer 8, motoreffekt 225–350 hk, fast tank 250 l, toppfart över 55 knop. Pris: ca 900.000 med 350 hk.
… å så en lite mindre Buster
Buster M2 ser ganska liten ut bredvid nya Magnum M5. En robust och sportig båt i den mindre klassen. Finns även med mittkonsol.
Data för Buster M2: 4,75 x 1,86 m, max antal personer 5 st, vikt 355 kg exkl. motor, rek. motor 40 hk, toppfart 30 knop. Pris 149.000 kr inkl. Yamaha F40 FETL
Info: www.buster.fi och www.flippermarin.se
**********
Galet men roligt
”Vattenjetflygaren” underhöll i hamnbasängen. Han flög högt över vattenytan, gjorde volter eller dök upp och ner i vattnet som en delfin. En totalt onödig pryl, men skicklig var ”föraren” och kul var det att titta på.
**********
Stämninghöjare 1
Dragspelaren/sångaren Åke Hellman har vi sett och lyssnat till på Allt för Sjön på Stockholmsmässan under många år. Nu höjde han stämningen på bryggorna i Gustavsbergs hamn.
Stämningshöjare 2
Så länge Allt på sjön i Gustavsberg har funnits, så har även Stockholms skärgårds egen lokalradiokanal ”Skärgårdsradion” funnits med. Tidigare har de fått nöja sig med en plats bland tillbehörsbåsen, men i år hade radiopratarna Jesse och Loogna fått en egen sändarstudio med strategiskt läge vid bryggorna.
Skärgårdsradion vann stora radiopriset som årets radiostation 2014. Vill du lyssna live i Stockholms skärgård finns stationen här: 90,2 eller 91,7 mHz
**********
Molnen låg tunga på öppningsdagens morgon, men bortsett från en regnskur var det mest sol i dagarna tre.
Välkomna tillbaks till ett förhoppningsvis lika soligt Gustavsbergs om ett år!
Kommentera