Allt för sjön 2011

Årets båtmässa Allt för sjön www.alltforsjon.se  på Stockholmsmässan i Älvsjö kan kort sammanfattas; massor av motorbåtar i alla storlekar, prylar och tillbehör plus några segelbåtar.  Om man ska döma efter den fördelningen, verkar det som om det  helst ska åkas med motor på sjön .

 Snålare motorbåtar och motorer

När det gäller motorbåtar ser man vissa tydliga trender.  Ökade bensin- och dieselpriser gör att tillverkarna försöker hitta lösningar som gör att båtarna går snålare. I flera av montrarna hade man klistrat på dekaler som visade förbrukning per NM. Till och med några av båtarna i 40-fotsklassen hade sådana dekaler, även om köpare av båtar i flermiljonsklassen kanske inte bryr sig så mycket om hur mycket bränsle som går åt.

 Åka öppet det som ”gäller”

Det stora flertalet båtar på mässan var under 22-23 fot, alltifrån öppna rodd- eller styrpulpetbåtar till daycruisers, walkaround- eller hyttbåtar. Plastbåtar dominerar, men aluminiumbåtar ökar för varje år i popularitet. Oavsett om materialet är plast eller aluminium, så är det åka öppet och snabbt som gäller. Dagens motorbåtsfolk satsar hellre på dagturer än att ligga ute en vecka eller mer och bo i båten.

 Här en bildkavalkad från mässan:

 

  

Anytec 860 SPD

Anytec 860 SPD  med utombordsmotor (lilla bilden), 860 SPDI med inombordare (ovan) och 860 FB är tre modeller av den nya generationen större aluminiumbåtar, främst tänkta som snabba, robusta transportbåtar. Info: www.anytec.se

Anytec 860 FB

Buster är för de flesta synonymt med öppna, tåliga aluminiumbåtar med eller utan styrpulpet. Den senaste modellen XXL Cabin har fått överbyggnad i plast , som gör att man åker skyddat även när det regnar och ruskar. Om den är ett komplement eller ersättare till tidigare presenterade XXL AWC är i skrivande stund oklart. Info: www.buster.fi

Det var världspremiär för Ruptech 32, en båt som är ett resultat av mycket nytänkande både på ut- och insidan. Skrovet, med dess effektiva luftsmorda stegbotten, är framtaget av Ted och Ocke Mannerfelt, kända konstruktörer inom offshoreracing. Båten har många avancerade lösningar; via en originalmonterad iPad styrs och övervakas alla funktioner, och via internetuppkopplingen kan alla funktioner även kontrolleras och styras från en extern dator eller mobil. Backkamera, integrerad fender längs friborden och dörrar i för och akter för enkel ombordstigning är några av alla övriga finesser.  Mått: 10,10 x 2,60 m (2,90 inkl. fender). Vikt: 3 000 kg. Fart: 50 knop med Volvo Penta D6 370/DPR.  Den utställda båten kostar ca 2,3 miljoner. Info: www.ruptechmarine.com

Det ska vara en rak stäv i år oavsett om det handlar om segelbåtar eller motorbåtar. Det lär dock inte enbart vara en trendploj. Den tvärt avskurna stäven skär rakt igenom mötande sjö, så att gången blir lugnare än med traditionellt utdragen form. Nackdel kan vara att båten inte håller ifrån sig sjön lika bra när det börjar bli stora vågor.

Segelbåtar ovan och motorbåtar till höger med tvärt avskuren stäv. Någon nyhet är det förstås inte, redan salig Petterson m.fl. båtkonstruktörer skapade båtar med ”sylvassa” stävar, som skar fram genom vattnet. Nedan några exempel från mässan.

 Köper man en båt i mångmiljonsklassen är det klart att salongen eller sovrummet måste ha riktiga fönster, som på bjässen från Windy ovan……

…….eller som det fantasifulla fönstret på Sunseekers 63-fotare.  Snyggt? Näe. Imponatorvärde? Troligen?

Sunseekers 63-fotare med sovrumsfönster

Segelbåt med lyftbart rufftak, Campus 7.4

Fabola Campus 7.4 hade världspremiär på mässan Allt för sjön. Båten är en uppföljare till klassiska Campus 6.6 som lanserades 1982 och som tillverkats i över 1000 exemplar. Campus 7.4 är trailerbar och kan riggas utan mastkran. Fyra kojer, toa och pentry gör den till en trivsam bobåt. Unik finess är det lyftbara rufftaket, som gör att man kan stå rak i ruffen.

Båt eller ubåt eller mittemellan?

Dykgruppbåten är inget för den med cellskräck. Dykardräkt är ett måste för förare och passagerare när den går ner i strax-under-ytan-läge och vattenfylls helt. I ytläge fungerar den som en rib-båt med vattenjet – i u-lägen körs den med två elmotordrivna propellrar och man får navigera med död räkning.  Inuti är den så långt ifrån trivsam man kan komma (nedan)

Negativ lutning på framrutan 1: Askeladden P66 Weekend (nedan) Info: www.askeladden.no

Negativ lutning på framrutan 2: Grandezza (nedan) Info: www.grandezza.fi

Negativ lutning på ”bakrutan” har denna egensinnat designade Marex 370 ACC (Aft Cabin Cruiser nedan). Info: www.marex.no

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: