Allt för sjön 2012

Årets båtmässa på Stockholmsmässan i Älvsjö, som hölls den 3-11 mars, gav ett intryck av att branschen ligger lite lågt. Kanske ett resultat av de osäkra tiderna och den magra båtförsäljningen 2011. Men det fanns ändå mycket nytt och roligt att titta på, allt från enkla roddbåtar till mässans största motorbåt, en Princess V52, på 52 fot.

Text och foto: Lars Erik Mannberg

Precis som på förra årets mässa är majoriteten av utställda båtar av typen dagtursbåtar, antingen olika varianter av styrpulpetbåtar, daycruisers eller hardtopbåtar. Det tycks fortfande vara att åka öppet som gäller. Båtar som man kan bo och övernatta i längre perioder på sjön var det inte alls lika gott om. Dagens båtfolk vill att det ska gå undan ut till sjökrogen eller favoritbadklippan, för att sedan kunna ta sig lika snabbt hem till kvällen.

Men även i den här typen av båtar hittar man mer eller mindre fiffiga lösningar som åtminstone gör det möjligt att sova, och laga mat i båten några dagar. Det fanns t.ex. ”gömda” pentryn som drogs ut som en byrålåda eller riktig spoltoa, som dock krävde viss ommöblering under däck och upphängning av draperi för att man skulle kunna använda den någorlunda ogenerat.

Plastbåtarna dominerar marknaden, men flytetyg av aluminium blir allt fler. Aluminiumbåtarna blir också allt större och lyxigare med kabin och all tänkbar elektronisk utrustning.

Här följer en bildkavalkad från mässan (dubbelklicka på bild som du vill se med högre upplösning):

Sven Yrvind visar upp en råmodell av sitt senaste projekt, Yrvind Ten, en motorlös båt på 10 fot (ca 3 meter) som han tänkt sig segla jorden runt med. Det kommer att ta ett år och med på resan har han 400 kg mat och 100 kg böcker att förströ sig med.

Med sitt senaste atlantseglade flytetyg YRVIND.COM tog sig Sven Yrvind från Irland till Martinique via Madeira. Färden startade i  augusti 2011, och han var vid målet i slutet av året. Båten har måtten 4,8 x 1,3 m, saknar köl och väger 1,2 ton. Förutom att segla den, kunde Yrvind även vricka fram den med en åra.  Info www.yrvind.com

Världens snabbaste öppna båt, katamaranen Miss Turbine måste vara den absoluta motsatsen till Sven Yrvinds miljövänliga vind- och muskeldrivna båtar. Den toppar 175 knop och då drar dess två gasturbiner (på vardera 1900 hk) runt 1200 l/timme. Vill du åka med går det utmärkt, förutsatt att du är villig att betala 35.000 kronor plus moms per timme. Det är plats för fyra passagerare. LxB 15,24 x 3,86 m, vikt fulltankad 9,8 ton. Modellen heter Nortech Super Cat 50. Info www.missturbine.se

I de här farterna har ”kapten” fullt upp med att styra, så codrivern får hålla koll på instrumenten.

När gasturbinmotorerna startas bör man nog inte befinna sig bakom akterspegelns mäktiga avgasrör.

Men man kunde förr också…eller åtminstone kunde ha kunnat. Tiden var 1930 och tanken var att tillverka världens snabbaste båt. Båtkonstruktören Ruben Östlund skissade på bygget, men så kom dåliga tider med Kreuger- och börskrasch emellan, och det blev ingen båt…förrän nu 2012. Båten, med det stolta namnet Sverige, har byggts av det anrika träbåtsvarvet Johansson & Son i Holmsund efter de av John HV Lindblom renritade originalritningarna. Beställare är två båtfantaster (med gott om pengar) i samarbete med Anders Båthus (Anders Vaernéus).

Ett veritabelt spjut i glänsande mahogny. Notera det lilla rodret fram!

     

Sverige drivs av dubbla Rolls Royce V12-motorer på vardera ca 1000 hk. Motorerna låg i malpåse hos Försvaret och har ursprungligen använts i stridsvagnar. Samma motortyp satt även i Spitfireflygplanen.  Förhoppningen är att motorerna ska orka dra upp Sverige i 100 knop. Första provturen sker våren 2012.

Förarplatsen ser ganska spartansk ut, men allt är ännu inte färdigt. Bland annat kommer instrumentbrädan att förses med nödvändiga reglage och instrument. Info www.museihuset.se

 

 Wokart heter den här schweizdesignade skapelsen som hade världspremiär på Allt för Sjön. Är det en vattenskoter? Nej! Är det en båt? Nja? Är det en vattenleksak? Otvetydigt! Den är byggd som en katamaran, har en förarplats med ratt, växelhandtag, gaspedal och instrumentbräda, men ingen plats för passagerare. Motorn, som är en utombordare, sitter under en huv bakom föraren. Wokart är tänkt för vattensport och för användning där det är förbjudet att köra med vattenskoter.  Mått: 3,80 x 1,69 m. Vikt: 190 kg utan motor.

 Båten sjösätts/torrsätts enkelt med den specialanpassade trailern. Här syns huven som döljer motorn. Men hur förtöjer man Wokart vid bryggan? Är knapar extratillbehör?

Här har huven över motorn tagits av. Motorn sitter nära mitten av Wokart, vilket sägs ge extra säker och bra manövrerbarhet.

Wokarts förarplats med växelhandtag och separat gaspedal. Endast föraren ryms i farkosten, och stuvutrymmen är det också ont om. Möjligen kan man kan stuva något litet i utrymmet i fören.  Info www.wokart.com

 

De nya flipperbåtarna 670 ST (bilden) och 670 DC, som designats av Espen Thorup, bjuder på ett helt nytt, modernt  formspråk, som skiljer ut båtarna från tidigare modeller. Även i fråga om inredningslösningar och finesser är det nytänk. DC-modellen är en traditionell daycruiser, medan ST-varianten är något sorts mellanting mellan hardtop och daycruiser. Den har ett tak som går att skjuta några decimeter, men inte för att föraren ska få mera tak över huvudet. I stället kan taket skjutas framåt, så att båten blir ännu mera öppen.


ST-modellen fungerar för övernattning om man inte kräver perfekt komfort. Det finns ett enkelt pentry med spis och diskho. Man har till och med lyckats få in en spoltoa framför styrkonsolen. Men om man vill ha en någorlunda ostörd sittning, krävs uppfällning av dynor och upphängning av avskärmande draperi. Inte optimalt, men nöden har förstås ingen lag. Mått Flipper 670 ST: 6,66 x 2,48 m, vikt 1200 kg plus motorvikt, rek. motor 135 – 250 hk. Info www.flippermarin.se

 Ryds presenterade en helt ny serie styrpulpetbåtar i tre varianter med den gemensamma beteckningen F528  och modellnamn Sport, WA och DUO.  Båtarna är uppbyggda kring samma skrov med den modernt uppnosiga stävformen, endast inredning och detaljer skiljer de tre modellerna. Höga fribord och rejäla grabbräcken bidrar till ökad trygghet ombord, både för barn och vuxna . Mått för samtliga 5,51 x 2,18 m. Vikt 540-550 kg.

Ryds F528 DUO är den dyraste modellen i serien, pris båt utan motor ca 140.000 kr.  Som tillbehör finns kapell för extra vindskydd att sätta upp mellan konsolerna.

Den enklaste modellen, Ryds F528 Sport har styrpulpeten på sidan, vilket gör det lätt att röra sig i båten. Notera den kraftiga vattenskidbågen som samtidigt fungerar som ett stabilt stöd om man kliver i från aktern. Pris utan motor ca 115.000 kr. Info www.ryds.se

 När många ”svenska” båtar tillverkas i baltstaterna eller någon annanstans utanför Sverige, har Sandström (tidigare Uttern) behållit tillverkningen i Norrlångträsk. Nya mittkabinbåten Classic 620MC är nog så långt från lyxbåt man kan komma. Inget onödigt bjäfs. Det är säker och trygg funktion som gäller. Perfekt för transport eller fiske, även när det är bistert på sjön. Mått 6,2 x 2.25 m, vikt 880 kg, rek motor 75 – 115 hk. Pris utan motor 195.300 kr.  Info www.sandstrombatar.se

Aluminiumtrenden håller i sig och båtarna blir alltmer exklusiva. Nya Anytec 860 CAB kostar mellan 2,5 och 2,9 miljoner kronor beroende på hur du vill utrusta den.  Mått 9,48 x 2,6. Vikt 3.685 kg. Motor 330 till 370 hk. Fart 25 – 41 knop. Info www.anytec.se

Att en aluminiumbåt inte behöver se ut som en Buster bevisas av holländska Tenderline Youngster XL:s former. Snygg eller ful? Smaken är ju som…

Inredningen i Tenderline är tämligen sparsmakad. Tender betyder ju bland annat ”mör”, och det blir man nog om man sitter direkt på den gummiklädda plåten.  Dynsats finns dock (ingår?).

 

Man kan tycka vad man vill om Tenderlines design, men det är i alla fall ett snyggt och välgjort bygge med nya intressanta lösningar. Mått för Tenderline Youngster XL : 7 x 2,5 m, vikt 850 kg. Motor max 250 hk.  Info www.tenderline.se

 

Skärgårdsströvaren 24 är en aluminiumbåt som knappast har designas för att ta skönhetspris. Ledorden vid konstruktionen har i stället varit lättdrivet skrov, tyst framdrivning, låg bränsleförbrukning, liten vågbildning och minimala utsläpp. Mått: 9.6 x 2,7 m. rek motoreffekt 20 – 80 hk som ger upp till 9 knop respektive 18 knop. Info www.skargardboats.se

 

”Snipornas drottning” kallas denna formsköna snipa i reklamen.  Båten är tillverkad av det holländska företaget Van Wijk, som har ett flertal modeller i storlekar från 5,5 till 10,3 m på programmet. Den på bilden heter Van Wijk 621 Classic  och mäter  6,21 x 2,35 m. I standardutförande har den en motor på 14 hk, vilket ger en fart på 7,5 knop. Med extra trimplan och 54 hk, kan den skrämmas upp i 17 knop. Pris i standardutförande 351.700 kronor.

 Styrpulpeten mitt i båten döljer även motorn. Det finns ingen förarstol, det är stå och köra som gäller, alternativt sitta på sidan och sträcka sig fram till ratten. Info www.vanwijk.se

 

 Den som vill färdas lugnt och tryggt på vattnet kanske skulle ta en titt på Barcon-snipan, en robust och stadig båt byggd på västkusten.  Båten är självlänsande och har inbyggda flytelement, som gör den osänkbar.  Sprayhooden (extra tillbehör) är öppningsbar framtill, så att man lätt tar sig i land. Peke och stadiga pulpiträcken på fördäck bidrar till extra säkerhet för hoppiland-Kalle. Mått 6 x 2,5 m. Djup 0,65 m. Dieselmotor på 16 hk ger runt 6 knop. Pris 239.500 kronor. Info www.rib-boats.com (Jo, vill du hellre ha en Prestige rib-båt, så hittar du sådana också på denna infosida.)

 

Goldfish 29 RIB heter denna extrema rib-båt med måtten 9, 10 x 2,73 (2,10 med pontonerna tömda på luft). I standardutförande med en V10-motor på 725 hk och Indydrev kostar den 2.158.011 kronor. Köper du även all extrautrustning, bl.a. kolfiberförstärkt skrov, går kalaset på närmare 2,8 miljoner. Info www.goldfishboat.com

 

 

Verkar det lite saftigt med över två miljoner för en rib, kan Artic Blue Mk3 kanske vara ett alternativ. Kostar ”bara” 969.800 kronor med en Mercury 250 Verado på akterspegeln. Mått 8,75 x 3,06 m, djupgående 0,9 m, Vikt 1.600 kg. Klarar motorer upp till 550 hk och då gör hon 70 knop. Info www.ros-marin.se

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: