Allt på sjön 2012 i Gustavsberg

Text och foto: Lars Erik Mannberg

När flytande båtmässan Allt på Sjön för andra året hölls i Gustavsberg den 31 augusti till 2 september 2012 fortsatte sommaren som hittills, fast värre. Fredag och lördag regnade bort, och bara några tusental tappra båtintresserade besökte mässan. På söndag var det i alla fall uppehåll, och då strömmade folk till.  Besökssiffran stannade på närmare 16.000, inte dåligt alls jämfört med förra årets 20.000.  Då  var det strålande sensommarväder i dagarna tre. 

Här ett litet axplock av vad som visades:

Askeladden Weekender

Den här regninga sommaren hade nog många ägare av styrpulpetbåtar, ribbåtar eller andra öppna flytetyg önskat sig en båt med tak. Tycker du att traditionella hyttbåtar är lite tråkiga, kanske en ”Pilothouse” kan vara ett alternativ.  Båttypen har en frambyggd cabin och ett stort akterdäck och var väl från början mest tänkt som fiskebåt. På akterdäcket har man gott om plats att håva upp fångsten och i den förhållandevis lilla kabinen kan man värma sig emellanåt och kanske till nöds övernatta.

Nu verkar PH-båten ha blivit en ny designtrend, med modeller som även kan passa som transport- och utflyktsbåt. Ett exempel är tuffa kabinbåtarna från Askeladden (bilden ovan). Närmast land nya P66 Pilothouse, en regelrätt PH-båt mest tänkt för fisketurer. Utanför den syns P66 Weekend och P80 Weekend (finns nu även med inombordare P80 IB), ett mellanting mellan pilothouse- och kabinbåt med en mer familjeanpassad utformning, med bättre övernattningsmöjlighet, spritkök, vattentoa med mera.

AMT 215 PH

 AMT 215 PH är en helt ny pilothousemodell, så ny att det var en prototyp som visades på mässan. Stort akterdäck med höga fribord gör det bekvämt och tryggt att vistas ombord. Säljstart först nästa säsong.

AMT 215 styrplats

Hytten på AMT 215 PH är inte stor, men övernattningsmöjlighet finns under fördäck liksom en kemtoa. Kök och vask fanns också på utställningsexemplaret, men vad som ska ingå i standardutrustningen när båten börjar säljas var ännu inte fastställt.

Quicksilver Activ 705

Quicksilver Active 705 Cruiser är ytterligare ett exempel på en kabin/pilothousebåt som är mer familjebåt än fiskebåt. Har fyra sovplatser, pentry, kan utrustas med kyl, spoltoa med tank, dusch, L-soffa i sittbrunnen med mera.

Quicksilver erbjuder även en hel radda pilothousebåtar för fiskaren i serien Captur, från minstingen 500 Pilothouse till fiskebåten i lyxklass, 9,5- metersbåten 280 Arvor.

M-Craft 34 Cabrio

M-Craft 34 Cabrio ser ut att vara tillverkad någon gång på 50-talet och skulle kunna platsa i en hamn vid Medelhavet. Men skenet bedrar, den är helt nytillverkad, och finns ännu bara i detta exemplar, som är en prototyp. Konstruktören heter André Andersson och han har själv byggt sin drömbåt. Materialet i prototypen är kallbakad plywood och epoxi, men tanken är att kunna bygga båtar i glasfiber på beställning.

M-Craft CabrioData för M-Craft Cabrio. Klicka på bilden för att förstora texten.

APB 27T

Finländska Marino associerar man kanske mest med tuffa, snyggt designade  hyttbåtar med namn som Cobra, Rocca, Shark m.m.  För ett eller ett par år sedan presenterades Marino APB 27 (All Purpose Boat), som kan sägas vara Walk around, daycruiser, hardtopbåt och hyttbåt, allt i ett. Hur man ska kategorisera nya APB 27 T är svårt att säga, styrpulpetbåt med viss övernattningsmöjlighet, walk around, sportbåt…?

Marino APB 27 T

Marino APB 27 T är en båt för soliga dagar, men skulle det komma en störtskur har man i alla fall en liten ruff att ta skydd i.

Brizo 28 med vattenjet

En militärbåt? Kanske en båt hämtad från någon actionfilm? Nej, Brizo 28 är en hyttbåt för den som vill ha något alldeles extra. Tillverkas i Finland. Byggd i kraftig, lackad aluminium och sägs tåla mycket tuffa tag. Går att få med Volvodiesel och drev eller, som den utställda båten, med en Yanmardiesel med Hamilton vattenjet. Toppfart 40-45 knop. Pris runt 3,1 miljoner.

XO 270 RS vit

Flaggskeppet i finska XO-flottan med beteckningen XO 270 RS Cabin. Hyttbåt i lyxklass. Tuff design med den tvärt av huggna fören och de lite kantiga formerna. Robust konstruktion i kraftig aluminium. Finns både i vitt och svart utförande. Motor på utställda båten: VP D4 300 hk. Mått 8,37 x 2,59 m. Pris från drygt 1,1 miljoner. Utställningsbåten är extrautrustad och kostar ca 1,25 miljoner.

XO 270 RS Cabin

XO 270 RS Cabin. Stort akterdäck, som kan skärmas av med ”grindar” på olika sätt eller förses med aktersoffa.

XO 270 RS Cabin ruff

Under styrkonsolen på XO 270 RS Cabin finns en minimal stickkoj. I själva kabinen går det att bädda för två personer. Toalett och pentry finns som extra tillbehör.

Maril öppen snipa

Maril heter en serie öppna snipor tillverkade i Holland. Finns i storlekar från 5,7 till 8,8 meter, den största med kabin. Mer info www.sandmaritim.se

foiltwister 1

Foiltwister är en ny typ av bärplansbåt där bärplanet är helt under vatten även i fart. Traditionella bärplansbåtar har delar av bärplanen ovanför vattenytan, vilket ger flera nackdelar. Se i bloggen för mer info: https://boatntech.wordpress.com/2012/03/30/barplansbat-med-stabilisator/ för mer info.

Foiltwister bärplan

Foiltwister bärplansbåt. Här syns det mycket speciella bärplanet och styranordnngen under fören, som ser till att båten håller rätt vinkel mot vattenytan.

Dockymarin båtlyft

Båtlyft 1. Nu finns den miljövänliga båtlyften som  klarar sig helt utan motorer eller hydraulik. Lyftet sker med handkraft. Det är bara att köra in båten i lyften, stiga ur och veva på vinschen. Ett wiresystem gör att avståndet mellan pontonerna minskar och båten lyfts upp. Lyften är avsedd att vara förankrad vid en brygga.  Tekniska data:  Längd tot 7 m, Bredd totalt max 3,5 m, lyftkapacitet max 1000 kg   (inklusive bränsle, dynor, tillbehör etc). Mer info www.dockymarin.se

Båtlyft Hoist

Båtlyft 2. Varför inte ersätta Y-bommarna med en båtlyft. Den på bilden kommer från HydroHoist, en av amerikas största tillverkare av båtlyftar, och kräver inte mer plats är normalt avstånd mellan Y-bommarna. Mer info www.bryggkompaniet.se

Sven Yrvind

Sven Yrvind

Jodå, han fanns på plats. En båtmässa utan Sven Yrvind är inge riktig båtmässa. Berättade om sitt senaste projekt, att segla jorden runt i en båt som är kortare än tre meter.

Agapi Walk around Rib

Det verkar som den värsta ribbåtyran klingat av. Det fanns få båtar av den typen på mässan. Kanske har man upptäckt att den svenska sommaren inte alltid går ihop med att åka helt öppet i 50-60 knop. Vill man ändå åka rib, men med full komfort, kan Agapi 900 Walk Around vara värd en titt. Det är en rib tänkt för familjen. Har ruff och 4-6 sovplatser, pentrylösning plus toa som tillval. Dessutom kan den trailas bakom en vanlig (nåja) personbil trots att den är 9 m lång och och har en torrvikt på ca 1250 kg.  Totalvikt med trailer 2200 kg. Med 350 hk på akterspegeln gör hon ca 50 knop. Pris ca 1,28 miljoner. Mer info: www.agapimarine.se

Buster Super Magnum

Bland mässans alla aluminiumbåtar i lyxklass verkar senaste Bustern,  Super Magnum, nästan liten. Ändå är den hela 7,1 m och klarar motorer upp till 300 hk. Bredd 2.4 m, vikt 1100 kg. Godkänd för 7 personer.

Buster SuperMagnum data

Data för Buster SuperMagnum. Klicka på bilden för att förstora texten.

Fleming 65

Mässans största båt, Fleming 65, en flytande sommarstuga på 20 meter där ingen lyx saknas. Osäkert vad mässbåten kostade, men om du skyndar dig, kan du köpa en 2009 års modell via http://se.yachtworld.com/baatar/2009/Fleming-65-2265076/Sverige till det facila priset av ca 19,6 miljoner.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: