Allt för sjön 2013
Det är så här man helst skulle vilja ha det, men det är ännu bara den 2:a mars och utanför fönstret ser det fortfarande ut så här:
Men när solen visar sig och temperaturen stiger över nollan finns det ändå hopp om en kommande vår och stundande sjöliv. Andra säkra vårtecken är båtmässorna. För några veckor sedan avslutades båtmässan i Göteborg och nu, första veckan i mars, hålls Allt för sjön på Stockholmsmässan. Nu kan vi båttokiga börja drömma om varma sommardagar på sjön, den bästa avkoppling som finns.
Precis som förra årets mässa, präglades 2013 år upplaga av den rådande lågkonjunkturen och en båtbransch som har och har haft det knepigt med svag försäljning, konkurser och annat elände. Folk håller i pengarna och det är svårt att sälja såväl nya som begagnade båtar. Det finns många exempel på båtar som låg ute till försäljning på Blocket hela förra sommaren utan att bli sålda. Nu dyker dom upp igen, i många fall till avsevärt sänkta priser, så den som vill köpa begagnat har guldläge i år. Hur det går att sälja nya båtar återstår att se.
Allt för sjön 2013 hade fått ett lite annorlunda upplägg än tidigare mässor. I den största hallen (A-hallen) fanns nu samtliga nya båtar, segelbåtar i ena änden och storbåtar (hade tidigare en egen utställning) i den andra och däremellan mer ”normalstora” båtar. I C-hallen hittade man tillbehör plus avdelningen för klassiska båtar, både trä- och plastbåtar.
Särskilt i C-hallen kändes det en aning glest mellan montrarna. Man fick känslan att mässarrangörerna hade försökt fylla ut ytan på olika sätt, bl.a. med en lekavdelning för barn, i och för sig ingen dum idé, och definitivt något att utveckla. Unga måste lockas in i båt-och sjölivet om det ska bli något sådant i framtiden
Här följer ett bildsvep från Allt för sjön 2013:
Båten överst är nya Riva Iseo, en verklig glidarbåt med klassisk retrolook. Utrustas som standard med en Yanmar diesel på 260 hk. Pris okänt. Mer info www.callisto.se
Om man ska prata trender, så är nog allvädersbåtar med hytt, typ pilothouse eller midcabin, den tydligaste. Med andra ord båtar med frambyggd hytt och stort akterdäck respektive med hytt på mitten. Arvor, Jeanneau, Quicksilver och Askeladden är några tillverkare som har sådana båtar i programmet sedan tidigare. Främst har fiskare ”nappat” på konceptet, men bättre utrustning och komfort gör att alltfler modeller även passar som familjebåtar för transport till sommarstugan på ön eller för kortare semesterturer med övernattning (om familjen inte är för stor).
Finnmaster Pilot 7.0 Ny tuffing i pilothousebåtkategorin.
Pilot 7.0 ser ganska spartanskt inredd ut, men det finns möjlighet att övernatta och det ingår faktiskt även en vattentoa (gömd under bädden) plus enkelt pentry med kokmöjlighet och kyllåda.
Hytten är förskjuten åt babord, så att man har en gång på styrbords sida för säker passage till fören. En plastskärm dämpar motorbullet. Mått: lxbxd 6,9×2,65×0,9 m. Motor: 90 – 150 hk. Pris med 115 hk från 461.000 kr
Bella Patrol 700 är en helt ny midcabinbåt som hämtat inspiration från pilothousebåtarna, men är mer familje/transportbåt än båt för den inbitne fiskaren. Utmärks av fräck design och många praktiska finesser.
Bella Patrol har hytt med dörr både för- och akterut. Den går att bädda för två personer och det finns vask med rinnande vatten och enlågigt kök.
Spoltoa med septictank finns som tillbehör. Vid användning fäller man upp ”toataket” och drar för ett draperi för att få avskildhet.
Mått: 6.60 x 2,60 m
Motor: 125 – 200 hk. Pris från 485.000 kr med minsta motorn
Här ytterligare några mittkabinbåtar som visades på mässan:
Info om Crescent 625 MC: http://crescent-boats.se/
Snipor i lyxutförande en ny trend
Som besökare på mässan blev jag lätt konfunderad över den svarta, lyxiga snipan nedan, när jag plötsligt dök på den igen på ett annat ställe i mässhallen. Det visade sig vara en, vid första anblicken, nästan identisk båt som marknadsfördes av en annan utställare. Men den första kostade 650.000 (norska?) kronor och den andra mindre än hälften. Jag lägger mig inte i turerna kring hur det har kunnat bli två så till synes lika båtar, men konstaterar bara att den dyrare tillverkas i Thailand och den andra i Polen och att data och utförande skiljer en del.
Nautic Riviera 24 heter 650.000 kr-varianten. Den har nu Sverigepremiär, men har tidigare funnits att köpa utanför Sverige. Båten andas kvalitet med påkostade material och glänsande finish.
Så här ser det ut ombord Nautic Riviera 24. Heltäckande kapell kan fällas upp vid otjänlig väderlek. Enligt utrustningslistan ska det även finnas en toalett gömd någonstans. Flera motoralternativ erbjuds från 56-110 hk Yanmar diesel. Det utställda exemplaret har 56 hk. Mått: l x b x d 7,32 x 2,35 x 1,35 m. Vikt: 1400 kg. Fart 16 – 24 knop beroende på motorval. Info: http://www.nauticmaritim.no
Tvillingbåten heter Admiral Riviera 24 och är till det yttre mycket lik Nautic Riviera, men det syns att detta är en mindre påkostad båt.
Mässpriset på Admiral Riviera 24 är satt till 299.000 kr (ordinarie 349.000 kr). Då får man den med en Vetus M3.28 dieselmotor på 28 hk.
Bland finesserna hos Admiral-båten märks diskho och spis (utbyggnaden om babord) och hydraulstyrning. Mått: l x b 7,3 x 2,6 m. godkänd för 8 personer. Mer info: http://www.ottero.se
Förra året utämndes en snipa från holländska Van Wijk till årets nyhet och marknadsfördes under epitetet ”Snipornas drottning”. Nu lanserar företaget en något större modell Van Wijk 830 Classic.
Van Wijk 830 är en silverfärgad skönhet (går även att få i andra färger) som har det mesta man kan önska sig av en lyxsnipa. Väljer man den minsta motorn på 21 hk kan man glida fram i upp till 7 knop, men med största motorn på 125 hk och en bärplanskonstruktion (extra tillbehör) tar den sig upp i planing och 22 knop på topp. Godkänd för 12 personer. Har enkelt pentry, toalett och övernattningsmöjlighet.
Data för Van Wijk 850 Classic. Mått: l x b x d 8,3 x 3 x 0,55 m. Vikt 2500 kg. Pris i standardutförande 879.000 kr.
Aluminiumbåtar har varit populära länge, särskilt på ostkusten och det finns båtar i alla storlekar och prisklasser från Buster Mini för 44.000 kr inkl 6 hk, till Brizo-båtarna för flera miljoner.
Vector Proboat 23 nedan är en styrpulpetbåt i aluminium som skiljer ut sig genom att den har en ruff . Under den plana ytan i fören döljer sig ett utrymme med plats för två. Notera fönstret på skrovsidan.
Här syns ingången till ruffen på Vector Proboat 23. Utrymmet kan även tjänstgöra som en gigantisk, torr stuv.
Mått: l x b 8 x 2,10 m. Torrvikt ca 1300 – 2150 kg. Motor 150 – 350 hk. Inombordare med drev eller vattenjet alternativt utbordare på särskild konsol. Info: http://www.vectormarine.se
En av de minsta båtarna på mässan var Buster Mini som hade nypremiär.
Buster Mini är en praktisk liten båt, godkänd för tre personer. Kan köras på el- eller utombordsmotor. Mått: l x b x d 3,81 x 1,44 x 0,18 m. Max motorstorlek 8 hk. Vikt utan motor 105 kg.
I en helt annan division spelar Brizo Yachts aluminiumjättar.
Den senaste i raden av Brizo-båtar, Brizo 30 Range Fly. Pris 3.270.000 kr. För de pengarna får man flybridge, hytt med sidodörr, komplett kök, förhytt med dubbelsäng, akterhytt med dubbelsäng, salong med u-soffa och bord för fyra, separat WC med dusch och mycket mer. Mått: 9,60×3,10×0,90. Vikt: 4 ton. Motor: Yanmar diesel V8 370 hk med Yanmardrev. Som alternativ finns vattenjet, IPS eller Arneson ytskärande drev. Fart: ca 40 knop. Info: http://www.ariboats.se
Brizo-båtarna kan även levereras med vattenjet
Ryds har klarat sig genom förra årets konkurs, och kommer nu med en helt ny serie båtar Ryds F588, en utveckling av konceptet från förra året med F528-båtarna.
Även de nya Rydsbåtarna finns i tre utförande, byggda utifrån samma skrov. Det är modellerna F588 Sport, WA och Duo (bilden). Pris från 250.000 – 280.000 kr.
Så till något helt annat och annorlunda, dieselmotorn med vattenjet, som hänger som en separat ”låda” på akterspegeln. Den kallas JetPac och har funnits några år i USA. Nu är det Sverigepremiär.
Motorenheten bultas helt enkelt fast på akterspegeln med vibrationsdämpande infästningsdon. Hål för bränsleslang och styrkablar får också tas upp. Mycket enklare motorinstallaton kan man knappast tänka sig. Enheten har en 3 l iters common rail dieselmotor på 225 hk. Vattenjetdelen har konstruerats, så att den svänger åt ”rätt” håll (som med en utbordare eller ett drev) när man backar. Enheten väger ca 400 kg, men inneslutningen är tät och ger en avlastande lyftkraft i vatten på ca 225 kg. Djupgåendet är detsamma som skrovets.
JetPac-enheten skjuter ut en del, men räknas enligt uppgift inte in i totala båtlängden, vilket kan vara en fördel vid användning/registrering i yrkesmässig trafik. Info: http://www.seajetsweden.com
Kör båten på gasol!
LEHR heter världens fösta gasdrivna utombordsmotor. Den fungerar som en vanlig 4-takts utombordare, men tankas med gasol från en standard gasolbehållare som man köper på macken. Gasoldriften ger rena avgaser och praktiskt taget luktfri gång. En PC5-behållare gas motsvarar ca 10 l bensin. Motorerna finns i storlekar från 2,5 till 9,9 hk.
De två minsta modellerna har en anslutning som gör det möjligt att koppla till en engångsflaska med gasol. Den räcker för ca en timmes körning på fullvarv.
Info: http://www.lehr.se
Stenkista i modern tappning
En stenkista måste väl se ut som den alltid gjort, med rejäla, vackert laxade timmerstockar? Företaget Moderna Bryggor tycker inte det. I stället för trä använder man ”kistor” av glasfiberarmerad plast. Tillverkningen sker inomhus i den f.d. Albinfabriken i Kristinehamn.
De färdiga stenkistemodulerna sänks på plats, säkras med pålning och fylls därefter med sten. Sedan byggs själva bryggdelen, som är av underhållfritt lärkträ, på stenkistorna. Fördelar: Inga miljovänliga ämnen som i tryckimpregnerat trä. Plasten håller dessutom avsevärt mycket längre än trä. Klarar is. Allt enligt tillverkaren. Info: http://www.modernabryggor.se
Yrvind på plats som vanligt.
Ingen båtmässa utan Djuphavskapten Yrvind. Jo, han titulerar sig så i beskrivningen av sitt senaste projekt ”Yrvind Ten”. Även i år fanns han på plats och hade tagit med sig skrovet till det som ska bli hans nästa jorden-runt-farkost. I en endast 3 meter lång båt tänker sig den nu 74-årige Sven Yrvind ge sig ut på den 30.000 sjömil långa resan över världens stormigaste hav. Det hela beräknas ta 600 dagar och han har med sig 400 kg mat och 100 kg böcker för lekamlig och andlig spis.
Båten är endast 10 fot, d.v.s. 3 meter lång och för tankarna till ett nötskal. Skrovet är uppbyggt av en mängd hoplimmade fyrkantiga divinylcellbitar som slipats till en slät yta och därefter belagts med glasfiberväv och epoxy.
Så här kan den färdiga båten komma att se ut
Inte mycket plats att röra sig på, men Yrvind brukar inte lämna något åt slumpen, så han kommer säkert att trivas utmärkt helt ensam på de stora haven. Lycka till!
Läs mer på http://www.yrvind.com eller titta på Yrvinds videor på Youtube. Kan rekommenderas!
Sven Yrvinds tes är att en rätt konstruerad liten båt är säkrare än större. En stor båt skapar och påverkas av vådliga krafter, som kräver komplicerad teknologi för att bemästra. Endast i en liten, enkel och funktionell båt har man absolut kontroll. Därför skulle han nog aldrig våga ge sig ut på en atlantfärd med det här flytetyget, Delta 54 IPS:
I mässans nya storbåtsavdelning, som döpt till ”Grand Large” fanns ca 30 jättar samlade. Delta 54 IPS var den absolut största av båtarna, med en längd på över 16 meter. Delta 54 har tre motorer om vardera 435 hk vilket ger en topphastighet över 40 knop. Båten har ett så kallat IPS-system, som gör att den kan styras med en joystick. En så här stor båt ”borde” väga runt 25 ton, men Delta 54 väger endast 12 ton tack vare kolfiberförstärkt lättviktskonstruktion. Hittills har fem båtar tillverkats. Vill du beställa en, bör du ha minst 14 miljoner på banken. Info: http://www.deltapowerboats.se
Avdelningen för klassiska båtar hade förutom träbåtar även en specialavdelning för plastbåtar ”Plastic Fantastic”. Här några av båtarna som fanns utställda.
Marieholms Canberra från 1966. Modellen tillverkades i 150 exemplar mellan 1964 – 1968 och var en efterföljare till Sweet Sixteen. Bl.a. fick den skarpare V-botten och högre fribord. Mått: 4,7 x 1.92 m. Med en 150 hk Mercury gör den 36 knop.
Fjordling 17 från 1969. Ritades av Jan Herman Linge. För tiden skarp V-botten gav den mycket bra sjöegenskaper och bra placeringar i flera Roslagslopp. Den unika tunneln i kölen, som vattenfylls när båten ligger stilla, gör den extra krängningsstabil i låg fart eller när man klättrar omkring på båten i hamn. Konstruerades ursprungligen för 35 hk, men vid hastighetstävlingen Shootout på Mälaren 2009 gjorde en Fjordling otroliga 71 knop.
Båtarna från danska Coronet var mycket populära, särskilt under 60-70-talen. Mycket robusta och trygga båtar med bra sjöegenskaper. Fina exemplar är fortfarande eftertraktade. Mer info: http://www.coronet.nu
Till sist kan jag inte undanhålla den här för eventuella bloggläsare:
Info: http://www.mygind.se
Lämna en kommentar